تاریخچه پیدایش آلومینیوم

شاخص های متنوعی برای نشان دادن پیشرفت یک کشور در سطح جهانی وجود دارد که بر اساس مقادیر کمی و آمارهای جهانی مشخص می شود . به طور مثال :

  • افزایش متوسط سن مردم یک کشور
  • میزان مرگ و میر
  • امید به زندگی
  • وضعیت بهداشت
  • میزان صادرات
  • بورس وسهام
  • سرانه مطالعه
  • مصرف یک کالا

این موارد ملاک پیشرفت علمی و صنعتی یک کشور را نشان می دهد .

فلز آلومینیوم در سالهای اخیر در ردیف شاخص های پیشرفت کشورها قرار گرفته است دلیل آن هم پیشرفت تکنولوژی و ارتباط و مصرف زیاد این فلز می باشد .مقدار مصرف سرانه این فلز در دهه اخیر به رشد سرانه مصرف 3-2.5 رسیده است که بیانگر رشد صنعتی در دهه اخیر است .

مصرف سرانه به معنی مصرف داخلی یک کشور نیست بلکه این مقادیر در صنایع مختلف جهت ساخت قطعات صنعتی مصرف و آماده صادرات می شود.خواص جادویی این عنصر است که باعث افزایش مصرف و صادرات آن شده است .

کشف آلومینیوم :

درگذشته از نمک های این فلز  به نام زاج در مصارف مختلفی استفاده می شده .علت نامگذاری این فلز مزه خاص آن است و ازکلمه Alumem گرفته شده است .

فراوانی آلومینیوم در پوسته زمین  بعد از اکسیژن و سیلیس می باشد و آهن در رده بعدی قرار دارد .

درصد عناصر موجود در پوسته زمین :

طلا قلع مس استرانسیم روی منیزیم پتاسیم سدیم کلسیم آهن آلومینیوم سیلیس عنصر
ناچیز ناچیز 01/0 02/0 04/0 1/1 4/2 6/2 4/3 3/4 5/7 8/25 درصد

آلومینیوم اولین بار توسط چه کسی استخراج شد :

اوایل پیدایش آلومینیوم در صنعت ، شاهان اروپایی  از آن برای تزیین قصرهای خود استفاده می کردند چون هزینه گزافی برای استخراج عنصر آلومینیوم باید پرداخت می شد و همین امر باعث افزایش قیمت آن گردید حتی گران تر از طلا.

شاهان اروپایی برای تزیینات در و پنجره ، مبلمان و تزیینات داخلی کاخ های خود از این فلز گران بها استفاده می کردند .

در سال 1746 یک دانشمند آلمانی از سولفات آلومینیوم ، اکسید آلومینیوم تهیه نمود و در سال 1800 یک دانشمند انگلیسی به روش الکترولیز عنصر آلومینیوم را به صورت خالص به دست آورد و این مساله اولین بار در جهان اتفاق افتاد .

در سال 1859 اقدام موثری انجام شد که باعث کاهش چشمگیر قیمت آلومینیوم گردید یک دانشمند شیمی اهل فرانسه از ترکیب اکسید آلومینیوم و آهن در درجه حرارت بالا موفق به تولید آلومینیوم خالص گردید .

در سال 1886 نیز دو جوان آمریکایی و فرانسوی جداگانه موفق شدند با استفاده از الکترولیتی به نام کریولیت آلومینیوم تولید کنند .

کریولیت مذاب +اکسید آلومینیوم =آلومینیوم خالص

نامدارترین دانشمندی که توانست آلومینیومی با هزینه پایین تولید کند بایر دانشمند نامی آلمان بود .

قرن بیستم قرن شکوفایی صنعت آلومینیوم می باشد و حضور آن در صنایع حمل و نقل همچون کشتی ، هواپیما و … قابل مشاهده است .

آلومینیوم بازیافتی :

یکی از مهم ترین مساءل در تولید آلومینیوم اولیه ، انرژی مصرفی جهت تولید می باشد .تولید آلومینیوم اولیه با مصرف بالای انرژی و لذا تولید آلاینده همراه است . برای کاهش هزینه های تولید آلومینیوم جدید ، امروز به جای استخراج از بازیافت آلومینیوم استفاده می شود که از چند جبهه حاءز اهمیت است :

صرفه جویی در منابع تجدید ناپذیر

جلوگیری از آلودگی زیست محیطی

کاهش آلاینده ها